REKLAMACE
REKLAMACE:
– mohou nastat nesrovnalosti mezi odběratelem a dodavatelem příp. přepravcem týkající se množství,
kvality,..
1) došlo k úhradě faktur:
a) reklamace vůči dodavatelům
b) reklamace odběratelů
– odběratel uplatňuje své nároky vůči nám za nedodané množství → můžeme jej uznat nebo zamítnout
– pokud uznáme, zašleme odběrateli dobropis na reklamovanou částku
2) nedošlo k úhradě faktur:
a) reklamace vůči dodavatelům: snížíme závazek o reklamovanou částku
b) reklamace odběratelů: snížíme naši pohledávku za reklamujícím odběratelem
OPRAVNÉ POLOŽKY K POHLEDÁVKÁM:
1. Účetní opravné položky k pohledávkám:
– jejich tvorba je jedním z nástrojů realizace opatrnosti při vykazování aktiv a výsledků hospodaření
– vyjadřuje potenciální pokles reálné hodnoty pohledávky tj. snížení její vymožitelnosti a inkasa částek,
které pohledávka představuje
– je účetním nástrojem pro vyjádření snížení bonity pohledávek se současnou úpravou (snížením) výsledku
hospodaření u věřitele
– snížení bonity pohledávky je dáno např. špatnou finanční situací dlužníka nebo právními vadami příslušné
pohledávky
– může být tvořena pouze do výše pohledávky a podléhá inventarizace
– cíl: korigovat hodnotu aktiva (pohledávky) dle její reálné hodnoty