Zásady pro účtování nákladů a výnosů
Zásady pro účtování nákladů a výnosů
– náklady účtujeme v 5. třídě zpravidla na straně MD
– výnosy účtujeme v 6. Třídě zpravidla na straně D
– zásadně se účtují do období, s kterým časově i věcně souvisí
– při uzavírání účetních knih se zůstatky účtů třídy 5 a 6 převádějí na účet 710 – účet zisků a ztrát, výsledovka
– analytickou evidenci v 5 účtové třídě je třeba přizpůsobit zákonu o dani z příjmů
– opravy nákladů a výnosů minulých let se účtují do běžného roku, a to na účtech nákladových, jichž se opravy týkají
– do nákladů účetní jednotky se zahrnují pouze náklady, které se jí týkají (např. při vyúčtování telefon. poplatků, mohou být ve fa. částky, které mají uhradit zaměstnanci podniku)
– časově se rozlišují
– účtují se narůstajícím způsobem od počátku roku
Daňová evidence podnikatelů
Forma a obsah – obsahuje údaje o příjmech a výdajích a o majetku a závazcích podnikatele.
1) deník příjmů a výdajů
2) karty dlouhodobého majetku
karta pohledávek a závazků (přijatých a vydaných faktur)
karta rezerv
karta úvěrů a půjček (u jakého peněžního ústavu, v jaké výši, kdy bychom to měli splatit)
3) ostatní evidence: mzdové listy
kniha jízd
pokladní kniha
evidence stálých plateb
Karty dlouhodobého majetku
Obsahuje: název majetku
pořizovací cenu
inventární číslo, které přidělíme
do jaké odpisové skupiny je majetek zařazen
způsob odpisování (lineárně nebo degresivně)
jednotlivé odpisy
základní cenu majetku
účetní odpisy
datum pořízení majetku