S ohledem na DPH jde o daňový dobropis při poskytnutí slevy nebo uplatnění reklamace.
Poskytnutí slevy vystavením dobropisu – je nutno mít doklady o řešení problémů s odběratelem, reklamační protokol, dohodu o vadách plnění. Výsledkem je dohodnutá sleva za vadné plnění, na niž je vystaven dobropis, dochází ke snížení tržeb i DPH.
V případě slevy při doprodeji neprodejných zásob (zvláštní nabídka), je zapotřebí dokladovat pro daňové účely, že jde skutečně o neprodejné zásoby, na které bylo provedeno nabídkové řízení apod. V tomto případě by se snížil základ daně z příjmu a byl by i nižší základ pro DPH. Došlo by ovšem k účetní ztrátě.
– rabat – množstevní sleva (př. při odběru 100 ks 3%, při 300 ks 5%);
• event. stálým zákazníkům;
• event. nákup v době výhodné pro prodejce (zimní oděv v létě);
? bonifikace – sleva na ceně dodávky; vstupují do základu daně dodatečně po překročení určitého množství
– ve hmotné formě: zdanitelné plnění, dodavatel vystavuje daňový doklad, fakturovaná nulová cena za zboží, základem daně cena obvyklá, odpočet daní.
– v penězích: peníze jsou vraceny či snížena částka k úhradě v některé z faktur vystavených po splnění podmínek pro jeho poskytnutí. Na této faktuře musí být hodnota slevy uvedena až po vyčíslení daňového základu s komentářem.