3.2.1. Slevy
• užívaná terminologie, ale způsob účtování není prozatím tak sjednocený, jak by si bylo možno přát.
Ke slevování při prodeji výrobků především reklamačního charakteru, může dojít z různých důvodů. Pozn.
1. Bonus
a) sleva poskytovaná při odebrání určitého množství odebraného zboží (MF ČR D – 164) nebo za překročení určité výše fakturace k konkrétní dodávce v okamžiku zdanitelného plnění, splnění dodávky. Je považováno za slevu poskytnutou k jednotlivým položkám faktury a rovněž rozpočtenou do ocenění zboží. U dodavatele je slevou z prodejní ceny dodávky, vstupuje do základu DPH.
b) sleva poskytnutá až po odebrání určitého množství za určité časové období. Pak je považována za finanční platební podmínku. Může být poskytnuta:
– ve formě naturálního plnění (v případě používání ocenění průměrnou cenou) se bezúplatná dodávka projeví pouze poklesem průměrné ceny, v případě použití pevné ceny se hodnota ocenění projeví jako cenová odchylka.
Jedná se o zdanitelné plnění, dodavatel vystavuje daňový doklad s nulovou cenou za zboží, základem DPH je obvyklá cena (právo na odpočet, povinnost odvodu DPH).
– ve formě peněžního plnění, projeví se jako položka snižující částku k úhradě ve faktuře vystavené po splnění podmínek poskytnutí bonusu. Výše bonusu je vyčíslena až po stanovení daňového základu s odpovídajícím komentářem. Je třeba respektovat časové odlišení.